commentaar op je blog, wat doe je eraan?

Afbeeldingsresultaat voor blog
Als je blogt, weet je dat je hier ook commentaar op gaat krijgen. Zowel in real-life als online. Zelf heb ik voornamelijk dat ik online redelijk wat commentaar krijg op mijn blogs. En die is niet altijd even aardig en positief. Maar wat doe je hier nu eigenlijk aan?


Het klinkt misschien niet heel erg motiverend voor mensen die willen beginnen met bloggen, maar vroeg of laat krijg je online commentaar op je blog. Zowel positief als negatief. En laat ik maar eerlijk zeggen dat er meer negatief commentaar online word gegeven dan positief. De welbekende haters. Soms zijn deze comments verdekt opgesteld. Het lijken dan goed bedoelde comments, maar zijn dit niet. Bijv. ''Je kan echt niet tegen die lucht hé, hahaha'' en ''Heb je dit echt wel zelf geschreven, hmm?''. Ik vraag me bij zulke comments altijd maar een ding af, waarom? Wat is het nut van het kwetsen of willen beledigen van andere mensen. En negen van de tien keer zijn deze comments anoniem. Tja, wat doe je eraan?

Als het echt te ver gaat, geef ik degene een waarschuwing. Gebeurt het daarna weer, dan blokkeer ik je. Ik heb namelijk geen zin om politieagent te gaan spelen op mijn blog. En ook niet om de hele tijd comments van haters te lezen.

Maar dan vinden ze je e-mail. En dan krijg je daar de haat mails binnen. Van een andere blogger, ik noem geen namen, kreeg ik een haat mail over mijn kerstblog. Ik zou al mijn artikelen direct van haar blog kopieren en niet zelf schrijven. Ze wilde dat ik alles van mijn blog verwijderde en deed ik dit niet dan stuurde ze een advocaat en een dure rekening op mij af. Ze zei dat ik al blij mocht zijn dat ze dit niet al had gedaan. Vervolgens keek ik op mijn blog welke foto's e.d ze bedoelde. Het enige wat ietsje op elkaar leek, was dat wij beiden een kerstshow hadden gefilmd. Totaal andere video en anders gefilmd, maar zij vond van niet. Ook leken mij recept en lifestyle artikelen op elkaar, volgens haar. Maar het komt nu eenmaal voor, dat als je over het zelfde onderwerp blogt in de kerstperiode, artikelen op elkaar kunnen lijken. Maar dus niet hetzelfde zijn. Ik heb haar toen terug gemaild dat ik aanpassingen zou doen en dat ik niet gediend was van de manier hoe zijn mij in haar mail aanviel. Ik kreeg een mail terug waarin stond dat ze tevreden was met de aanpassingen. Maar wat ze toen zei, daar werd ik toch zo kwaad om. Ze zei namelijk, omdat ze had gezien dat ik mijn kerstblog ter ere van mijn oma doe die is overleden, dat ze het mooier tegenover mijn oma zou vinden als ik zelf al mijn artikelen zou maken. Ik maak verdikkeme al mijn artikelen zelf! Oke, je mag mijn blog beledigen zoveel je wil, maar kom niet aan mijn oma (of aan mijn opa)! Dan word ik echt goed kwaad! Ik heb haar toen een laatste mail terug gestuurd waarin ik haar goed de waarheid vertelde en ook zei dat ik nooit meer wat van haar wilde horen. Nu niet en nooit niet. Ik heb sindsdien ook niets meer van haar vernomen. Gelukkig maar!

Kan je zien hoe ver mensen met het haten van bloggers of zelfs soms medebloggers durven te gaan. Dit is toch wel het ergste dat ik ooit mee heb gemaakt met haters sinds ik blog.

En ik weet dat de haters dit ook gaan lezen, dus bij deze. Voor de honderdste keer, ik maak al mijn foto's, video's en artikelen zelf! Ook de ideeën zijn van mijzelf. Artikelen e.d van bloggers kunnen op elkaar lijken dus stap eroverheen als een artikel lijkt op die van een andere blogger, maar niet hetzelfde is! Wees niet zo kleinzielig om haatcomments te gaan schrijven, maar schrijf eens een keer een leuke comment!

Het enige wat je er aan kunt doen is:
  • de haters negeren
  • een waarschuwing geven
  • blokkeren
Tja, verder valt er niet veel anders aan te doen. Pas als het echt te ver gaat en er komen persoonlijke bedreigingen, dan moet je toch echt andere stappen gaan ondernemen en hier melding van maken. Maar gelukkig heb ik dit nooit hoeven mee te maken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Let op met verse muntthee

wat is het verschil tussen eyeliner, oogpotlood & gelliner?