Lush actie voor dierproefvrij
Lush Cosmetica en Humane Society International lanceren wereldwijde campagne om dierproeven voor cosmetica voorgoed uit te bannen
Amsterdam - Humane Society International (HSI) en Lush Cosmetica hebben hun krachten gebundeld om de grootste internationale campagne tegen dierproeven voor cosmetica ooit te lanceren. De campagne, die vandaag lanceert in aanloop naar wereldproefdierendag, op 24 april, wordt gevoerd in meer dan 700 Lush winkels in 48 landen wereldwijd, waaronder de gehele EU, de Verenigde Staten, Canada, India, Australië, Nieuw-Zeeland, Zuid-Korea en Rusland.
Buiten de Europese Unie, zijn dierproeven voor de cosmetica nog steeds de normaalste zaak van de wereld en in sommige landen worden dierproeven zelfs verplicht gesteld. HSI kantoren in Australië, Canada, India en de Verenigde Staten bundelen hun krachten met Lush om ook in deze gebieden nationale publiekscampagnes te voeren tegen dierproeven. De HSI zal met politici, beleidsmakers en wetenschappers samenwerken om verandering teweeg te brengen.
Op dinsdag 24 april – wereldproefdierendag– zullen duizenden Lush medewerkers wereldwijd de straat op gaan met acties en protesten. In Nederland zal Lush voor iedere winkel een touwtrekwedstrijd organiseren tussen het proefdier en de cosmetische industrie. Lush medewerkers zullen het publiek vragen de strijd aan te gaan tegen de op dieren testende cosmetische industrie om hen zo aan het kortste eind te laten trekken.
Lush en de Humane Society International zijn van mening dat dierproeven om nieuwe cosmetische producten of ingrediënten te produceren moreel en wetenschappelijk niet gerechtvaardigd zijn. Dieren worden onderworpen aan aanzienlijke pijn en stress tijdens de toxiciteit testen; zelfs zwangere dieren worden gebruikt en hun ongeboren baby’s worden chemisch vergiftigd. Dier-toxiciteit testen zijn daarnaast wetenschappelijk onbetrouwbaar om menselijke veiligheid mee te garanderen aangezien dieren en mensen heel anders kunnen reageren op dezelfde chemicaliën. Cosmetica kan gemakkelijk worden vervaardigd zonder enige dierproeven, door gebruik te maken van de duizenden ingrediënten waar veiligheidsdata van beschikbaar van zijn en/of door gebruik te maken van de geavanceerde alternatieve testmethodes, zoals 3D menselijke huidmodellen, reageerbuis cel-proeven en computermodellen.
Hilary Jones, Directeur Ethiek voor Lush Fresh Handmade Cosmetics, zegt:
“De dieren hebben 20 jaar gewacht op de volledige invoering van deze regelgeving. Terwijl de wetten niet sterk genoeg waren, hebben bedrijven zoals Lush vrijwillig gedragscodes en beleid aangenomen om dierproeven uit hun bedrijf en producten te bannen. Maar dieren zouden niet moeten hoeven vertrouwen op vrijwillige gedragscodes, ze zouden moeten worden beschermd door wetten die ALLE bedrijven dwingen humane methodes aan te nemen om hun producten op de markt te brengen. Het publiek heeft in de jaren ’80 en ’90 al gevraagd om deze wetgeving – het is tijd om de belofte in te lossen en de dieren uit cosmetica proeven te verbannen.”
Reacties
Een reactie posten