Doorgaan naar hoofdcontent

Lush actie voor dierproefvrij


Lush Cosmetica en Humane Society International lanceren wereldwijde campagne om dierproeven voor cosmetica voorgoed uit te bannen

Amsterdam - Humane Society International (HSI) en Lush Cosmetica hebben hun krachten gebundeld om de grootste internationale campagne tegen dierproeven voor cosmetica ooit te lanceren. De campagne, die vandaag lanceert in aanloop naar wereldproefdierendag, op 24 april, wordt gevoerd in meer dan 700 Lush winkels in 48 landen wereldwijd, waaronder de gehele EU, de Verenigde Staten, Canada, India, Australië, Nieuw-Zeeland, Zuid-Korea en Rusland.


In de Europese Unie, waar dierproeven voor cosmetica al verboden zijn – zal de campagne van Lush en de Humane Society International gericht zijn op het verbod op de verkoop van cosmetica die op dieren is getest buiten Europa. Een verkoopban moet in maart 2013 in Europa in werking treden, maar de Europese beleidsmakers overwegen het verbod te vertragen of te verzwakken, omdat er voor een aantal tests nog geen alternatieven gevonden zijn. Het publiek wordt daarom gevraagd de HSI CrueltyFree2013 petitie te tekenen in de winkels van Lush of online op www.fightinganimaltesting.com

Buiten de Europese Unie, zijn dierproeven voor de cosmetica nog steeds de normaalste zaak van de wereld en in sommige landen worden dierproeven zelfs verplicht gesteld. HSI kantoren in Australië, Canada, India en de Verenigde Staten bundelen hun krachten met Lush om ook in deze gebieden nationale publiekscampagnes te voeren tegen dierproeven. De HSI zal met politici, beleidsmakers en wetenschappers samenwerken om verandering teweeg te brengen.

Op dinsdag 24 april – wereldproefdierendag– zullen duizenden Lush medewerkers wereldwijd de straat op gaan met acties en protesten. In Nederland zal Lush voor iedere winkel een touwtrekwedstrijd organiseren tussen het proefdier en de cosmetische industrie. Lush medewerkers zullen het publiek vragen de strijd aan te gaan tegen de op dieren testende cosmetische industrie om hen zo aan het kortste eind te laten trekken.
 
Lush en de Humane Society International zijn van mening dat dierproeven om nieuwe cosmetische producten of ingrediënten te produceren moreel en wetenschappelijk niet gerechtvaardigd zijn. Dieren worden onderworpen aan aanzienlijke pijn en stress tijdens de toxiciteit testen; zelfs zwangere dieren worden gebruikt en hun ongeboren baby’s worden chemisch vergiftigd. Dier-toxiciteit testen zijn daarnaast wetenschappelijk onbetrouwbaar om menselijke veiligheid mee te garanderen aangezien dieren en mensen heel anders kunnen reageren op dezelfde chemicaliën. Cosmetica kan gemakkelijk worden vervaardigd zonder enige dierproeven, door gebruik te maken van de duizenden ingrediënten waar veiligheidsdata van beschikbaar van zijn en/of door gebruik te maken van de geavanceerde alternatieve testmethodes, zoals 3D menselijke huidmodellen, reageerbuis cel-proeven en computermodellen.

Troy Seidle, Directeur onderzoek en toxicologie voor de Humane Society International, zegt: “Dierproeven zijn de lelijke kant van de schoonheidsindustrie, en het is tijd om hier een einde aan te maken. Duizenden dieren zoals konijnen en muizen ondergaan chemisch vergiftigende proeven om nieuwe lipsticks en shampoos te maken en dat is simpelweg onacceptabel in een moderne samenleving. Dus wij zijn blij dat we onze krachten kunnen bundelen met Lush om deze campagne te voeren voor een einde aan het dierenleed en we kijken er naar uit om de hele wereld wreedheid-vrij te maken.”

 Hilary Jones, Directeur Ethiek voor Lush Fresh Handmade Cosmetics, zegt:
 “De dieren hebben 20 jaar gewacht op de volledige invoering van deze regelgeving. Terwijl de wetten niet sterk genoeg waren, hebben bedrijven zoals Lush vrijwillig gedragscodes en beleid aangenomen om dierproeven uit hun bedrijf en producten te bannen. Maar dieren zouden niet moeten hoeven vertrouwen op vrijwillige gedragscodes, ze zouden moeten worden beschermd door wetten die ALLE bedrijven dwingen humane methodes aan te nemen om hun producten op de markt te brengen. Het publiek heeft in de jaren ’80 en ’90 al gevraagd om deze wetgeving – het is tijd om de belofte in te lossen en de dieren uit cosmetica proeven te verbannen.”

Reacties

Populaire berichten van deze blog

10 redenen waarom de zomer leuk is...

Vandaag is het officieel zomer! Als ik heel eerlijk ben is dit niet een van mijn favoriete seizoenen, eigenlijk mijn minst favoriete seizoen. De meeste van jullie zullen dit vreemd vinden, maar ik vind de zomer toch echt veel te warm. Ik heb liever de herfst en de winter. Alhoewel de lente ook wel fijn is. Maar waarom maak ik dan dit artikel? Omdat er toch ook wel leuke kanten aan de zomer zijn, afgezien van de hitte. Mijn 10 redenen waarom de zomer leuk is!

Catrice Kaviar Gauche

Een jaar geleden kwam voor het eerste een Catrice Kaviar Gauche limited edition in de schappen te liggen, wat echt een groot succes was. En nu gaat Catrice daar mee verder onder dezelfde naam, maar met een hele andere collectie.