Doorgaan naar hoofdcontent

Lush actie voor dierproefvrij


Lush Cosmetica en Humane Society International lanceren wereldwijde campagne om dierproeven voor cosmetica voorgoed uit te bannen

Amsterdam - Humane Society International (HSI) en Lush Cosmetica hebben hun krachten gebundeld om de grootste internationale campagne tegen dierproeven voor cosmetica ooit te lanceren. De campagne, die vandaag lanceert in aanloop naar wereldproefdierendag, op 24 april, wordt gevoerd in meer dan 700 Lush winkels in 48 landen wereldwijd, waaronder de gehele EU, de Verenigde Staten, Canada, India, Australië, Nieuw-Zeeland, Zuid-Korea en Rusland.


In de Europese Unie, waar dierproeven voor cosmetica al verboden zijn – zal de campagne van Lush en de Humane Society International gericht zijn op het verbod op de verkoop van cosmetica die op dieren is getest buiten Europa. Een verkoopban moet in maart 2013 in Europa in werking treden, maar de Europese beleidsmakers overwegen het verbod te vertragen of te verzwakken, omdat er voor een aantal tests nog geen alternatieven gevonden zijn. Het publiek wordt daarom gevraagd de HSI CrueltyFree2013 petitie te tekenen in de winkels van Lush of online op www.fightinganimaltesting.com

Buiten de Europese Unie, zijn dierproeven voor de cosmetica nog steeds de normaalste zaak van de wereld en in sommige landen worden dierproeven zelfs verplicht gesteld. HSI kantoren in Australië, Canada, India en de Verenigde Staten bundelen hun krachten met Lush om ook in deze gebieden nationale publiekscampagnes te voeren tegen dierproeven. De HSI zal met politici, beleidsmakers en wetenschappers samenwerken om verandering teweeg te brengen.

Op dinsdag 24 april – wereldproefdierendag– zullen duizenden Lush medewerkers wereldwijd de straat op gaan met acties en protesten. In Nederland zal Lush voor iedere winkel een touwtrekwedstrijd organiseren tussen het proefdier en de cosmetische industrie. Lush medewerkers zullen het publiek vragen de strijd aan te gaan tegen de op dieren testende cosmetische industrie om hen zo aan het kortste eind te laten trekken.
 
Lush en de Humane Society International zijn van mening dat dierproeven om nieuwe cosmetische producten of ingrediënten te produceren moreel en wetenschappelijk niet gerechtvaardigd zijn. Dieren worden onderworpen aan aanzienlijke pijn en stress tijdens de toxiciteit testen; zelfs zwangere dieren worden gebruikt en hun ongeboren baby’s worden chemisch vergiftigd. Dier-toxiciteit testen zijn daarnaast wetenschappelijk onbetrouwbaar om menselijke veiligheid mee te garanderen aangezien dieren en mensen heel anders kunnen reageren op dezelfde chemicaliën. Cosmetica kan gemakkelijk worden vervaardigd zonder enige dierproeven, door gebruik te maken van de duizenden ingrediënten waar veiligheidsdata van beschikbaar van zijn en/of door gebruik te maken van de geavanceerde alternatieve testmethodes, zoals 3D menselijke huidmodellen, reageerbuis cel-proeven en computermodellen.

Troy Seidle, Directeur onderzoek en toxicologie voor de Humane Society International, zegt: “Dierproeven zijn de lelijke kant van de schoonheidsindustrie, en het is tijd om hier een einde aan te maken. Duizenden dieren zoals konijnen en muizen ondergaan chemisch vergiftigende proeven om nieuwe lipsticks en shampoos te maken en dat is simpelweg onacceptabel in een moderne samenleving. Dus wij zijn blij dat we onze krachten kunnen bundelen met Lush om deze campagne te voeren voor een einde aan het dierenleed en we kijken er naar uit om de hele wereld wreedheid-vrij te maken.”

 Hilary Jones, Directeur Ethiek voor Lush Fresh Handmade Cosmetics, zegt:
 “De dieren hebben 20 jaar gewacht op de volledige invoering van deze regelgeving. Terwijl de wetten niet sterk genoeg waren, hebben bedrijven zoals Lush vrijwillig gedragscodes en beleid aangenomen om dierproeven uit hun bedrijf en producten te bannen. Maar dieren zouden niet moeten hoeven vertrouwen op vrijwillige gedragscodes, ze zouden moeten worden beschermd door wetten die ALLE bedrijven dwingen humane methodes aan te nemen om hun producten op de markt te brengen. Het publiek heeft in de jaren ’80 en ’90 al gevraagd om deze wetgeving – het is tijd om de belofte in te lossen en de dieren uit cosmetica proeven te verbannen.”

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Catrice LE Travellight Story

Cruise Collecties van bekende ontwerpers combineren maritieme elementen met de trends van de jaren ’50. De reisproducten van de limited edition Travelight Story, die verkrijgbaar is in juli, zijn hier geheel op geinspireerd en dit is terug te zien in de make-up. Kijk je mee?

video - Diergaarde blijdorp Diashow

Toen ik in de vakantie in Diergaarde Blijdorp was, maakte ik ook een aantal foto's. Deze laat ik vandaag aan jullie zien in deze diashow.

Catrice assortimentsupdate herfst / winter 2017

Het herfst en winter seizoen staat bijna voor de deur en daarmee komen er ook weer nieuwe producten in het assortiment van Catrice. Het is een redelijk grote update met leuke nieuwe producten, kijk mee naar de volledige update!