Doorgaan naar hoofdcontent

Inaugurele Lush Prijs om dierproeve​n uit te bannen


INAUGURELE LUSH PRIJS OM DIERPROEVEN UIT TE BANNEN

Toonaangevend ethisch merk reikt £250,000 prijzengeld uit om proefdiervrij onderzoek te stimuleren
Campagne voerend cosmeticabedrijf Lush kondigt vandaag de oprichting van de allereerste Lush Prijs aan, om te helpen een einde te maken aan dierproeven in het kielzog van het voortdurende falen dierproeven voor eens en voor altijd te verbieden.







De Lush Prijs zal groepen of individuen belonen die werken in het veld van dierproefvrij-wetenschappelijk onderzoek, bewustzijnsvergroting en lobbying.

De prijs is opgezet door Lush in samenwerking met Ethical Consumer, om er zeker van te zijn dat de gunning van de prijs onpartijdig, strikt en veelomvattend is.
De £250,000 (ruim 310.000 euro) die jaarlijks door het prijsfonds zal worden uitgegeven – de grootste prijs is de alternatieve test sector – is erop gericht druk op veiligheidstesten voor consumentenproducten uit te oefenen, op een zodanige manier dat deze lopende projecten die alternatieve testmethodes aanpakken voor de medicinale industrie complementeren.

De Lush Prijs is vandaag tijdens een ontbijt-persconferentie gelanceerd in 'The Ivy' in Londen. Lush medeoprichter Mark Constantine heeft dit tijdstip en de locatie om een zeer specifieke reden gekozen.

Mark Constantine, medeoprichter van Lush zegt:
“Onze klanten willen veilige cosmetica die getest is zonder gebruik van dieren. 21 jaar geleden, hier in deze kamer, bijna op het uur, hebben we een beleid gelanceerd dat belooft dat geen enkel van onze producten of ingrediënten onderhevig zouden zijn aan dierproeven. We gingen verder en hebben met onze leveranciers gewerkt aan het beëindigen van alle dierproeven voor al hun veiligheidstesten. Helaas is het gebruik van dierproeven in de cosmetische industrie nog steeds wijdverspreid. De nieuwe wetgeving heeft het zelfs doen toenemen.
In de afgelopen 21 jaar is er veel veranderd, maar nog steeds kunnen veel cosmetische ingrediënten nog geen veiligheidstests garanderen zonder het gebruik van dieren. Daarom slaan we bij Lush een andere weg in. Vandaag lanceren we een prijs van een kwart miljoen pond en we hopen hiermee het Eureka moment te kunnen financieren: wanneer een doorbraak wordt gemaakt om dierproeven voor cosmetica voor eens en voor altijd te beëindigen.”

Het ‘Eureka’ element zal de volledige £250.000 beschikbaar maken voor een ‘bewijs van conceptstudie toxicologische trajecten.’ Dit is bedoeld voor onderzoekers die zich specifiek bezighouden met 21ste eeuwse toxicologie, dat gericht is ‘toxicologische trajecten’ op een fundamenteel niveau te begrijpen.

In de jaren dat er geen doorbraak plaatsvindt, zullen prijzen van ieder £50.000 pond (totaal 250.000 pond) worden uitgereikt in de volgende categorieën:

  • Wetenschap - de ontwikkeling van de vervangende dierproefvrije tests.
  • Training - training van onderzoekers in dierproefvrije methodes 
  • Lobbying – beleidsinterventies om het gebruik van vervangende tests te promoten
  • Publieksbewustwording – Het vergroten van publieke bewustwording van het voortdurende gebruik van dierproeven
  • Jonge Onderzoekers – voor vijf pas afgestuurde onderzoekers die zich specialiseren in vervangend onderzoek


Rob Harrison, redacteur van Ethical Consumer zegt:

“Tijdens de ontwikkeling van deze prijs hebben we gesproken met verscheidene campaigners en onderzoekers. De reden dat dierproeven nog steeds zo wijdverspreid zijn, is complex. Dit is waarom de prijs 5 verschillende elementen in zich draagt, waaronder lobby regelgeving en het opleiden van onderzoekers in dierproefvrije methodes.
Door ieder jaar nieuwe fondsen te richten op ieder van deze hoofdpunten, hoopt de Prijs een echt verschil te maken in het vervangen van dierproeven met effectieve vervangende methodes.”
De eerste Lush Prijs uitreikingen staan gepland op november 2012 in Londen. De winnaars zullen worden gekozen door een jury bestaande uit belangrijke personen uit de wereld van de dierenbescherming en de wetenschappelijke gemeenschap.
Gegevens van de genomineerden en de jury van de Lush Prijs zullen in de aanloop naar de uitreiking in november worden bekendgemaakt.

Voor meer informatie over de prijs en hoe u projecten kunt nomineren voor de prijs bezoekt u: www.lushprize.org

Reacties

Populaire berichten van deze blog

10 redenen waarom de zomer leuk is...

Vandaag is het officieel zomer! Als ik heel eerlijk ben is dit niet een van mijn favoriete seizoenen, eigenlijk mijn minst favoriete seizoen. De meeste van jullie zullen dit vreemd vinden, maar ik vind de zomer toch echt veel te warm. Ik heb liever de herfst en de winter. Alhoewel de lente ook wel fijn is. Maar waarom maak ik dan dit artikel? Omdat er toch ook wel leuke kanten aan de zomer zijn, afgezien van de hitte. Mijn 10 redenen waarom de zomer leuk is!

Catrice Kaviar Gauche

Een jaar geleden kwam voor het eerste een Catrice Kaviar Gauche limited edition in de schappen te liggen, wat echt een groot succes was. En nu gaat Catrice daar mee verder onder dezelfde naam, maar met een hele andere collectie.