Wat heb je nodig voor een kanarie/parkiet?





Zoals de meeste van jullie wel weten heb ik, inmiddels al bijna 3 maanden geleden, mijn kanarie Speedy gekocht. We hadden Wibi al, dat is onze parkiet. Ik dacht dat het nog wel mee zou vallen wat je voor de aanschaf van een kanarie nodig hebt. Maar dit blijkt veel meer te zijn dan ik dacht! Daarom bedacht ik mij dat het wel handig zou zijn om te delen wat je voor een parkiet/kanarie nodig hebt!



Laten we beginnen met de parkiet. Hier heb je veel minder voor nodig dan een kanarie, laat ik heel eerlijk daarin zijn. Parkieten zijn een stuk makkelijker.

 
 Wat heb je nodig voor de aanschaf van een parkiet?
  • een kooi
  • schelpenzand
  • parkieten voer (deze zaadmengsels zijn heel anders dan van een kanarie)
  • speeltjes 
  • fruitcocktail zaad
  • zeekaak (om de snavel aan te kijken doen)
  • vitamineblok
  • Praatparels (hoeft niet, maar is een extraatje om te leren praten)
  • Ruihulp (al kan je ook reuzel halen bij de slager)
  • Knabbelstokken met honing
  • honingparels
 Dit is het grootste deel wat je nodig hebt voor een parkiet. Nu kan je ook alleen de basis dingen aanschaffen. Zo zijn knabbelstokken, honingparels, ruihulp en fruitcocktail zaad extra om je parkiet af en toe mee te verwennen.


Dan de kanarie. Hier heb je wel wat meer voor nodig, want ze zijn een stuk gevoeliger voor hun omgeving dan parkieten. Zo kunnen kanaries slecht tegen tocht (ook niet goed voor parkieten overigens), hier kunnen ze zelfs aan dood gaan. Ook moet je oppassen met wanneer ze in de rui zijn met hun zang. Echt wat meer gebruiksaanwijzing erbij dus.

 
 Wat heb je nodig voor de aanschaf van een kanarie?
  • een ruime kooi (ze moeten er wel in kunnen fladderen, aangezien ze niet uit hun kooi komen)
  • schelpenzand
  • een of twee speeltjes ( niet te veel, want ze moeten kunnen bewegen)
  • een trappetje
  • spiegeltje
  • zangmix
  • zangparels
  • speciaal voer voor kanaries (Hier zitten alle vitamines e.d al in)
  • zandstokje voor de nageltjes
  • ruihulp zaad
  • een badje
  • knabbelstokken
  • een nestje/bedje
  • kruidenzaden mix
  • honingparels
  • Zeekaak voor de snavel
  • Vitamineblok (deze is geel voor een kanarie, roze voor een parkiet)
Extraatjes zijn de knabbelstokken, honingparels en kruidenzaden mix. Dus zoals je ziet heb je veel meer nodig voor kanaries dan parkieten. Maar ik vind het allebei even leuk!


Hebben jullie thuis ook een parkiet of kanarie? En wat geven jullie deze?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Let op met verse muntthee

wat is het verschil tussen eyeliner, oogpotlood & gelliner?