Doorgaan naar hoofdcontent

Boekrecensie - Secret Scouts deel 1 & 2

Het lezen van boeken is iets dat ik al van jongs af aan erg graag doe. Ik ben dan ook een echte boekenwurm, zoals dat weleens word genoemd. Daarom vond ik het dan ook erg leuk om de twee boeken van de serie Secret Scouts te lezen.

Achter de naam Kind Kind gaat het Nederlandse schrijvers-duo Dennis en Wendel Kind schuil. Secret Scouts en De Verloren Leonardo is het eerste deel uit de nieuwe Secret Scouts-serie. Het tweede deel is Secret Scouts en De Vermiste President. Beide boeken zijn avonturen boeken met feiten uit de geschiedenis en spannend tot de laatste bladzijde.

Als de vrienden Tom, Lisa, Sophie en Jack een vreemde schets krijgen verandert hun doodgewone leven van de ene op de andere dag. Ze gaan op onderzoek uit omdat ze willen weten waar de schets precies vandaan komt. Dan blijkt dat ze een groot geheim op het spoor zijn, waardoor ze in gevaarlijke situaties belanden. Ze stelen een oud manuscript in parijs, spelen mee in een eeuwenoud sportspel en moeten ongezien met een lijk door Florence zien te komen. Er is geen tijd te verliezen. Met gevaar voor eigen leven zetten ze de zoektocht voort. Zullen ze achter de waarheid komen rond het grootste geheim ooit: 'De Verloren Leonardo'?

Wat ik zelf erg leuk vind aan dit boek, en overigens aan beide boeken, is dat zowel het heden als het verleden een rol spelen in het verhaal. Zo leer je ook nog wat over de geschiedenis. Hoe het precies zit met het deel over dat het zowel het heden als het verleden een rol spelen in het boek, dat verklap ik niet. Dit moet je echt zelf lezen. Wel komt er een witte hermelijn in voor, Juffrouw Jannie. Maar wat deze nu precies voor rol in het boek had, is mij eigenlijk nog steeds niet helemaal duidelijk. Blijft dus een raadsel.

Drie maanden nadat de vrienden Tom, Lisa, Sophie en Jack hun avontuur met Leonardo da Vinci ternauwernood hebben overleefd, staan ze voor een belangrijke keuze; om een geheimzinnige boodschap uit het verleden te ontrafelen moeten ze de wet overtreden of terug in de tijd. Dan blijkt de Amerikaanse president vermist. In een poging hem te vinden belanden ze in levensbedreigende situaties. Ze stelen een luchtballon, zetten het Rijksmuseum op stelten en moeten een list verzinnen om aan de galg te ontkomen. Lukt het ze om de president ooit nog terug te vinden?

Ook dit deel is net zo spannend als het eerste. Het mogen dan jeugdboeken zijn, ook ik vind ze erg leuk om te lezen. De boeken lezen dan ook erg goed en zijn naar mijn mening ook perfect voor de wat oudere lezers. Die dus buiten de groep voor jeugdboeken zouden vallen. Het geschiedenis aspect vind ik zelf erg leuk in deze boeken. Deze boeken kan ik dan ook zeker iedereen aanraden!

Secret Scouts en De Verloren Leonardo
Kind Kind
ISBN 978-94-026-0139-8