Wat te doen aan fake accounts?

 
 Iedereen zal er weleens over hebben gehoord of ze hebben gezien, namelijk fake accounts. Dit zijn accounts die echt lijken, maar dit absoluut niet zijn. Of het zijn accounts die een exacte kopie van een echte website/blog of social media zijn. Het vervelends is het nog meer als dit fake account jou nadoet of je website/blog. Maar wat kan je hieraan doen? Daarover vertel ik jullie vandaag meer in dit artikel.
Zelf heb ik ook al meerdere malen te maken gehad met fake accounts. Dat vreemden mijn blognaam gebruikten of zich zelfs voor mij uitgaven op twitter of google+. Dit is echt heel erg vervelend en irritant. En het kan ook totaal verkeerd gaan als je niet op tijd stappen onderneemt tegen dit fake account. Moet je je eens voorstellen dat een blogfan denkt dat ik het ben, terwijl dit totaal niet het geval is. En ze dus eigenlijk met een wildvreemde praat. Nog redelijk ongevaarlijk, zou je kunnen zeggen, maar wat als die blogfan met diegene een afspraak maakt en er iets afschuwelijks gebeurt. Dan is niet alleen die blogfan de pineut, maar ik ook. Want die wildvreemde laat het lijken alsof ik het was. En dat wil ik dus absoluut niet hebben!!Wees er dus altijd op tijd bij en google dan ook regelmatig je blognaam en/of social media namen. Hierdoor heb ik altijd op tijd een fake account kunnen stoppen.

Maar wat zijn nu eigenlijk de belangrijkste dingen die je moet doen als je een fake account ontdekt?
  • Meld het bij de provider of beheerder van de desbetreffende site. Vaak is er op de pagina wel een contactknop te vinden. Zij kunnen contact opnemen met de faker en deze stoppen.
  • Neem desnoods contact op met degene die zich voordoet als jou. Ga niet schelden en alles, maar wees wel duidelijk in wat je wilt zeggen. Zeg tegen diegene dat je er melding van hebt gemaakt bij de provider / beheerder van de site en als hij/zij niet stopt je andere stappen onderneemt. Denk dan aan aangifte doen.
  • Zorg dat je altijd bewijs hebt dat je website/blog en de social media kanalen die je hebt, van jou zijn. Hierdoor kan je aantonen dat je in je recht staat.
  • Word het echt te erg met de fake accounts en gaan ze echt dingen doen die niet kunnen, neem dan altijd contact op met de politie en doe aangifte. Zo is de politie er ook van op de hoogte en als er dan iets gebeurt kan er gelijk actie worden ondernomen. Schaam je niet om dit te doen, het is wel degelijk het beste.
      
Gelukkig is het bij mij nog nooit zover gekomen dat ik aangifte moest doen. Ik heb de fake accounts altijd weg gekregen door contact op te nemen met de provider / beheerder.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Let op met verse muntthee

wat is het verschil tussen eyeliner, oogpotlood & gelliner?