Vrijdag de 13e, onzin of toch niet?

Afbeeldingsresultaat voor vrijdag de 13e

 Bang zijn voor zwarte katten of niet onder ladders doorlopen omdat dit ongeluk zou brengen. Vandaag is het Vrijdag de 13e. In de volksmond zou Vrijdag de 13e een ongeluksdag zijn. Maar is Vrijdag de 13e nu complete onzin of toch niet? Ik ging op onderzoek uit!
Het is een feit dat de 13e vaker op Vrijdag valt dan op een andere dag in de week. Vrijdag de 13e wordt ook in veel sagen een ongeluksdag genoemd. Maar om nu te zeggen dat dit echt waar is? Ik zelf betwijfel het ten zeerste. Alles omtrent Vrijdag de 13e is bijgeloof.
 
Want waarom zou je bang moeten zijn voor zwarte katten? Een zwarte kat kan er nu eenmaal ook niets aan doen dat deze met een zwarte vacht is geboren. Het is gewoon een kat, niet meer en niet minder. En onder een ladder doorlopen is nu eenmaal niet slim om te doen, ongeacht welke dag van het jaar het is. Je hebt meer kans als je onder een ladder doorloopt dat er iets op je hoofd valt dan wanneer je er niet onder doorloopt. Heeft echt niets te maken of het Vrijdag de 13e is of niet.

Ik zelf geloof dan ook totaal niet in Vrijdag de 13e. Sterker nog, 13 is juist mijn geluksgetal. En ja, ik vind zwarte katten juist erg mooi. Dus zo zie je maar. Van bijgeloof over Vrijdag de 13e wordt je alleen maar nerveus, wat nergens voor nodig is. Ik zeg maar zo, als iets moet gebeuren gebeurt het toch wel. Ongeacht welke dag van het jaar het is.

Want vinden jullie? Geloven jullie dat Vrijdag de 13e ongeluk brengt of niet?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Let op met verse muntthee

wat is het verschil tussen eyeliner, oogpotlood & gelliner?